Gå til hovedinnhold

Tips til ungdomsskolelærere: Gi larver til elevene


foto av kvinne som ser inn i glass med larver

Forsker Nina Liland har i flere år forsket på insekter i fiskefôr.

Fotograf: Torhild Dahl / Havforskningsinstituttet

Havforskere har utviklet et fiks ferdig undervisningsopplegg om bærekraftig matproduksjon. I hovedrollen: insekter.

Er du en ungdomsskolelærer som har lyst til å lære elevene dine mer om bærekraftig mat og vitenskapelige metoder det kommende skoleåret? Da har du kommet til rett plass.

– Vi har laget et ferdig undervisningsmateriale som kan brukes rett inn i undervisningen, forteller havforsker Nina Liland.

Hun er en av hjernene bak Larvelæring, et formidlingsprosjekt om insekter og larver i matproduksjon, som avsluttes med et fiks ferdig undervisningsopplegg.

Det inneholder en guide for læreren med tidsbruk, kobling til læreplanen og ferdige powerpoint-presentasjoner. I tillegg følger det med ferdige elevjournaler, som elevene kan fylle rett inn i.

Har forsket på insekter i fiskefôr

For å lære barn mer om vitenskapelig metode og bærekraftig mat, valgte forskerne å bruke insekter som eksempel. Nærmere bestemt larver.

– Insekter er et godt bilde på sirkularitet og nyskaping i matproduksjon, sier Liland.

Sammen med andre HI-forskere har Liland i flere år forsket på insekter i fiskefôr. En voksende verdensbefolkning trenger mer mat i fremtiden – ikke minst sjømat. Og for å få det til, er det behov for å finne nye og mer bærekraftige ingredienser til fiskefôr. De siste årene har Liland og forskerkollegaene vist at insekter kan være en veldig god fiskefôringrediens.

– Men insekter trenger ikke å være kun en fôringrediens. Insekter kan også være mat i seg selv for oss mennesker, sier Liland.

Lærer hvordan de kan påvirke

Larvelæring-prosjektet har hatt et samarbeid med Miljøagentene – en miljøvernorganisasjon for barn. De unge agentene har blant annet kunnet få tilsendt spiselige insekter og oppskrift på insektbrød.

– Hvis vi skal få til mer bærekraft i alle sektorer, også matproduksjon, må vi få med oss de som er fremtiden. Og det er barn og unge. Vi ser at mange av dem er veldig opptatt av miljø og bærekraft. Derfor er det viktig å lære dem mer om hvordan de selv kan påvirke, sier forskeren.

Håper å vekke forskerspirer

Mens Larvelæring-prosjektet har gått, har forskerne blant annet arrangert en insektspise-challenge. Alle som har turt, har fått tørkede insekter sendt i posten med en oppfordring: Ta en selfie av deg selv mens du spiser et insekt.

– Vi har sendt ut til omtrent 300 husstander og ganske mange skoleklasser, sier Liland.

Også i det nye undervisningsopplegget er det lagt opp til mange praktiske oppgaver for elevene.

– Jeg håper elevene vil få en bedre forståelse for praktisk anvendelse av vitenskapelig metode. Håpet er jo at vi klarer å vekke noen forskerspirer. Vi trenger alle de gode hodene inn i forskningen i fremtiden også, sier Liland.