Hopp til hovedteksten
Fellesbilde_350.jpg
Utskriftsvennlig versjon

Med kurs mot Falklandsøyene

Da er vi i gang med toktet i Sørishavet med forskningsfartøyet ”G.O. Sars”.

Bildet over:
Forskere og mannskap som er med på første del av toktet med ”G.O. Sars" i Sørishavet.

Det er 1000 nautiske mil fra Montevideo i Uruguay, hvor vi startet, til Falklandsøyene. Vi har holdt en fart på 11,5 knop siden starten fredag ettermiddag. Holder vi denne farten, bør vi nå Falklandsøyene tirsdag formiddag. På Falklandsøyene skal vi etterfylle ferskvann og drivstoff som skal rekke til ankomst Cape Town i Sør-Afrika midt i februar.


Passasjerbat_350.jpg
Båten som kommer med forsinkede passasjerer og savnet bagasje.

Avgangen fra Montevideo var en dag etter skjema. Flyforsinkelser gjorde at ikke alle toktdeltakerne rakk frem før 4. januar. Men like etter at stuerten hadde annonsert at det var middag i halv sekstiden fredagen, heiste vi anker og satte kursen sørover.

Natt til søndag, omtrent klokken halv fire, var det tid for den første forskningsaktiviteten på toktet. Da ble to argobøyer sluppet i sjøen utenfor kysten av Argentina, like utenfor kanten på den argentinske kontinentalsokkelen. Bøyene skal samle data om strømsystemer, saltholdighet og temperatur på ulike dyp i Sør-Atlanteren.


Argos_350.jpg
Henrik Søiland (til høyre) og Karl Johan Nilsson setter ut en argobøye natt til søndag.

Bøyene driver med strømmen. De er programmert til først å synke ned til 650 meter. Der ”parkeres” de en stund mens de driver med havstrømmene. Så synker bøyene ytterligere ned til 1000 meter, før de stiger opp til overflaten. På veien opp logger bøyene informasjon om saltholdighet, temperatur og oksygeninnholdet i vannet. Når bøyen er oppe i overflaten, sender den informasjonen den har sanket via satellitt, før den starter en ny syklus. Ifølge Henrik Søiland som er ansvarlig for prosjektet på toktet, tar en slik syklus ti dager, og bøyene kan holde det gående i opp til fem år. Hvor de vil ende opp til slutt, vet han ikke. Det flyter 3000 slike argobøyer rundt i verdenshavene. Disse vil gi bedre innsikt i verdens havstrømmer. 


Hangararbeid_350.jpg
Atle Totland, Georg Skaret og Terje Torkelsen (fra venstre) i gang med å montere utstyr i hangaren på ”G.O. Sars”.

Selv om ikke så mye av forskningsprosjektene har kommet i gang ennå, betyr ikke det at deltakerne er arbeidsledige. Utstyr skal rigges, plattformer som skal senkes i sjøen skal monteres, akustiske instrumenter må kalibreres og satellittlinken som gir oss kontakt med omverdenen må repareres. Siden du leser dette, har vi heldigvis fått orden på dette. I tillegg er det tid til å planlegge hvordan arbeidet på de forskjellige forskningsstasjonene best skal organiseres. Videre har det vært flere fellesmøter hvor de som deltar på de ulike prosjektene har orientert andre om hva de skal gjøre.

Men solskinn og langt over 20 varmegrader har også gitt anledning til å få litt farge etter mørke høstmåneder. I løpet av helgen har imidlertid temperaturen falt og bølgehøyden økt. Ingen har blitt dårlig, ennå…


manefisk_350.jpg
Vi har sett seler, hvaler og så denne månefisken.  Foto: Einar Kristen Loshamn.

../../antarktis/__data/page/8104/GOSars070108str800.jpg
Kartet viser posisjonen til "G.O. Sars" klokken 12 GMT mandag 7. januar. Klikk på kartet for stor utgave.

 

 

 

Tekst og foto der annet ikke er oppgitt:
Kjartan Mæstad
Kommunikasjonsrådgiver

Aktuelle lenker:

~mer om argobøyer

Les mer

om havområdet på temasidene om Antarktis.