Hopp til hovedteksten
Skipsbesøk
Fiskeriminister Per Sandberg besøkte i dag verftet som står for byggingen av det nye polarforskningsfartøyet "Kronprins Haakon" Fra venstre: Produksjonsdirektør Paoula Riva, Fincantieri, fiskeriminister Per Sandberg, ekspedisjonssjef Arne Benjaminsen, Nærings- og fiskeridepartementet, statssekretær Roy Angelvik, Nærings- og fiskeridepartementet, Sissel Rogne, direktør, ved Havforskningsinstituttet og konserndirektør i Fincantieri Angelo Fusco
Foto: Kjersti Turøy
Utskriftsvennlig versjon

Sandberg på superskip-besøk

Fiskeriminister Per Sandberg besøkte i dag Norges nye isgående forskningsfartøy «Kronprins Haakon» som for tiden er under bygging i La Spezia i Italia. Sandberg nøyde seg ikke bare med en inspeksjon, men fikk også testet sveisekunnskapene.

Polarforskningsskipet Kronprins Haakon begynner å ta form og vil når det står ferdig i løpet av 2017, bli et av verdens mest avanserte forskningsfartøy med alt tenkelig utstyr for å drive forskning i polare strøk. Fiskeriministeren fikk en grundig innføring i byggeprosessen og ble forsikret om at selv om skipet bygges i Italia, er alle de store underleverandørene norske.

Utfordrende å bygge

Skipet bygges hos verftet Fincantieri som er verdensledende i bygging av skip med avansert teknologi. Tross lang erfaring, innrømmer de at dette skipet har bydd på mange utfordringer med sine utallige funksjoner og spesialtilpasninger -Da vi spurte forskerne før prosjekteringen startet hva de ønsket seg av et slik skip, svarte de «alt» – og det har de fått, sier assisterende prosjektleder Øystein Mikelborg.

Sveisetest

Fiskeriministrene fikk også prøve seg som sveiser under besøket.

Foto: Kjersti Turøy

Nesten ikke plass til alt utstyret

For dette er et skip som skal kunne gjøre det meste -  tråle, bryte is, skyte seismikk, operere ROV og i tillegg inneha det ypperste av laboratoriefasiliteter. Alt laget for å tåle temperaturer ned mot -35 grader. Det har to helikopterlandingsplasser og kan også benyttes i beredskapssituasjoner i nordområdene. Der andre skip har skrogplater som er 8 millimeter tykke, er de her 44 for å kunne bryte seg gjennom islagte områder.
 -En av de største utfordringene er rett å slett å få plass til alt det avanserte utstyret på skipet til tross for sine 100 meters lengde og 21 meters bredde. Hvis vi for eksempel legger alle de elektriske kablene som skal installeres etter hverandre, vil de rekke over en avstand fra Ålesund til Bergen. Det sier litt om dimensjonene, forteller konserndirektør i Fincantieri Angelo Fusco .

Gjengen samlet

Representantene fra Fincantieri sammen med alle besøkende foran den ene av thrusterne, som veier hele 96 tonn.

Foto: Kjersti Turøy

«Sveisen» minister

Etter innledende presentasjoner var det satt av god til å besøke skipet. De store konstruksjonene er nå ferdige og Sandberg kunne danne seg et godt inntrykk av hvordan skipet vil bli. Produksjonsdirektør Paola Riva viste rundt og forklarte en engasjert minister om skipets konstruksjon.

Til slutt fikk Sandberg også prøvd seg som sveiser – og fikk mer enn godkjent av fagfolkene.



 

Fakta om "Kronprins Haakon"

  • Havforskningsinstituttet er ansvarlig for prosjektet og skal også drifte skipet.
  • Skipet vil har hjemmehavn i Tromsø med Polarinstituttet som eier
  • UiT Norges arktiske universitet blir største bruker
  • Lengde: 100,40 meter- Bredde: 21 meter
  • Kostnadsrammen er på 1,4 milliarder nkr og skal ferdigstilles i løpet av 2017.
  • Skipet er designet av  Rolls Royce Marine og byggeverft er Fincantieri, Riva Trigoso / Muggiano

Kontaktpersoner

Sissel Rogne
907 32 123
Tore Nepstad
993 28 602