Hopp til hovedteksten
Liste
Det er stort variasjon i innholdet i de 152 videoene som er publisert per 18. september 2015. 
Foto: Havforskningsinstituttet
Utskriftsvennlig versjon

Har sett på havforskning i 143 døgn

Det er fem år siden Havforskningsinstituttet la ut sin første video på YouTube. Siden da har folk rundt om i verden brukt til sammen 143 døgn på å se på videoene våre. Den mest populære handler om ekkolodd og er vist over 10 000 ganger.

De 143 døgnene som er brukt på å se på Havforskningsinstituttets kanal på YouTube fordeler seg på 136 000 visninger og 152 videoer om mye forskjellig aktivitet. Her er det alt fra fargerike koraller utenfor Troms og hummer som går i teine, til foredrag på konferanser og tunge tekniske ting. 

Trafikken varierer kraftig. Det som trolig var den travleste dagen hittil, var 24. mai 2014 med over 5000 videovisninger. Da var det Kongekrabbe, Havbunnen utenfor Finnmark og Selvforingsforsøk med individmerket torsk som var de mest populære videoene. Hver av dem ble vist rundt 1800 ganger.
 
Fra ekkoloddvideoen

Fra videoen "Echo sounders".

Foto: Havforskningsinstituttet

Uvanlig popularitet for ekkolodd

Enkeltvideoen med flest visninger heter ”Echo sounders” og ble laget basert på animasjoner som forsker Olav Rune Godø i forskningsgruppe Marin økosystemakustikk fikk laget i forbindelse med et prosjekt for fire-fem år siden. Siden den gang har visningene av videoen bare økt og økt. Så sent som i vår var det dager da videoen ble vist over 30 ganger. Videoen viser hvordan et ekkolodd fungerer og ulike bruksområder. Det kan se ut som den brukes i undervisning rundt om i verden. 
 
Statistikk over visninger

Visningsstatistikk på Havforskningens Youtube-kanal.

Foto: Havforskningsinstituttet

Gode, små og rimelige kamera

En annen video som også til sammen er vist over 10 000 ganger er forsker Olafur Arnar Ingolfssons video om fangstbegrensning i snurrevad. Forskeren som tilhører forskningsgruppe Fangst, har laget en norsk og en engelsk versjon. Begge har godt over 5000 visninger. Og siden videoen er lang (over 12 minutter), så har folk brukt til sammen 37 døgn til å se videoen som ble lagt ut i fjor vår. 
 
Videokamera er blitt veldig små, svært gode og ikke altfor kostbare. De festes allerede på mye forskjellig utstyr som går i sjøen. Det er også arbeid på gang for å ivareta, lagre og gjøre tilgjengelig de etter hvert store mengdene video som genereres på Havforskningsinstituttet. Derfor ser det lovende ut når det gjelder tilgangen på interessant video som kan legges ut også i tiden fremover. 
 
Havforskningens Youtube-kanal

Havforskningens Youtube-kanal

Foto: Havforskningsinstituttet

 

 

 

 

 

Kontaktpersoner

Kjartan Mæstad
958 08 470