Hopp til hovedteksten
Sondre Havsgård Martinsen
- Har jeg fisket for mye nå? lurer Sondre Havsgård Martinsen, som var en av mange fiskere på Havforskningsinstituttet sin stand.
Foto: Marie Hauge
Utskriftsvennlig versjon

Kan det bli for mye fisk i havet?

Og hva skjer da? Det vet Sondre Havsgård Martinsen og klassekameratene fra Skjold skole. De har vært på Forskningsdagene og lært hvordan man høster akkurat passelig fra havet.

Av Marie Hauge

På Havforskningsinstituttet sin stand er det rigget til med en beholder full av fisk. I tur og orden får skoleelevene prøve seg som fiskere. I utgangspunktet en enkel sak, men som alltid er det en hake; her skal det fiskes fornuftig over år.

Akkurat passe

Tar de ut for mye av bestanden for fort blir det stadig mindre å høste. Til slutt er det tomt. Blir elevene for sparsommelige er det ikke nødvendigvis så heldig det heller. Det gjelder med andre ord å fiske akkurat passe. Eller drive bærekraftig ressursutnyttelse som det heter på fint. 

Lett å la seg friste

- Vil du fiske mer, lokker forskerne, som styrer inntak og uttak. Gulroten er snopefisk; jo bedre forvaltning, jo mer i godteposen.
Sondre Havsgård Martinsen er blant dem som etterlater seg nok fisk. Etter flere runder med håven er forholdet mellom fisket fisk og det som er igjen i havet helt etter læreboken.  En fornøyd Sondre kan veksle til seg en pen porsjon gelefisk med jordbærsmak.

Han forstår likevel at det er lett å la seg friste til å fiske mer enn godt er.

- Jo mer fisk du får, jo bedre er det. Men det må jo være litt igjen i sjøen til de neste som skal fiske, sier elleveåringen.

Elever fra Skjold skole

Elevene bestemmer hvor mye fisk som skal tas ut og hvor mye som skal tilbake. Forskerne Erik Olsen og Kjell Rong Utne utfører ordre og holder orden på regnskapet.

Foto: Marie Hauge

Skjønner konseptet

Om han syns de som fisker på ordentlig er flinke til å passe måten?
- Både og, svarer elleveåringen diplomatisk.

Forskere fra Havforskningsinstituttet rullerer på å stå på stand på Festplassen. Kjell Rong Utne forteller at det er svært varierende hvor godt de unge fiskerne lykkes med forvaltningen. Noen etterlater seg svart hav, mens andre sparer seg til fant.

- Men det går bedre når elevene har stått her en stund og snakket med oss. Da begynner de å skjønne konseptet, sier Kjell Rong Utne.

Stand

Det ble lokket med flott premie, og mange deltok på Havforskningsinstituttet sin kunnskapskonkurranse i Tromsø.  

Stand i Tromsø

Havforskningsinsituttet markerer også Forskningsdagene i Tromsø, Senjahopen og Arendal. På standen i Tromsø arrangeres det kunnskapstest. De heldige vinnerne får prøve seg på et realistisk forskningstokt om bord på ”Johan Ruud”.    
 

Kontaktpersoner

Marie Hauge
975 68 384