Hopp til hovedteksten
Orionfly_klar_til_avgang.jpg
Utskriftsvennlig versjon

Luftforsvaret kom havforskere til unnsetning

Ett av Luftforsvarets Orion-fly fra 333 Skvadronen på Andøya utførte onsdag et uvanlig oppdrag i havforskningens tjeneste. Klokken 13.30 ble seks sylindre med nødvendig utstyr til fjernstyrte undervannsfarkoster droppet i sjøen bak hekken på forskningsfartøyet ’G.O.Sars’. Fartøyet driver forskning på dyrelivet langs Den midtatlantiske rygg midt ute i Atlanterhavet.


Tekst: Odd Aksel Bergstad, toktleder på FF ’G.O.Sars’

FF ’G.O.Sars’ gjennomfører i sommer en to måneders ekspedisjon langs Den midtatlantiske rygg mellom Island og Azorene. Dette er et ledd i havforskningsprosjektet MAR-ECO, der forskere og studenter fra 16 land deltar. Fartøyet er nå på vei nordover etter mannskapsskifte på Azorene, og det internasjonale mannskapet bruker hele fartøyets arsenal av instrumenter og fiskeredskaper til å studere dyrelivet i dette lite undersøkte området av Atlanterhavet.

Den midtatlantiske rygg er en av jordklodens mest spektakulære topografiske formasjoner – en undersjøisk vulkansk fjellkjede med høye, forrevne topper og dype daler. De høyeste toppene er bare 500-600 meter under havflaten, mens de dypeste kløftene har 4500 meters dyp. For å studere dyrelivet i dette terrenget, bruker FF ’G.O.Sars’ to fjernstyrte undervannsfarkoster som kan dykke til henholdsvis 2000 og 5000 meter med kabelforbindelse til moderfartøyet.

Det oppstod krise om bord da den mest dyptgående farkosten ROV Bathysaurus sviktet etter bare et par vellykkede dykk. Reparasjonen kunne ikke utføres om bord uten å få deler ut fra land. Fartøyet har fortsatt mange dager igjen av undersøkelsene og mye spennende arbeid ugjort. Å gå til lands var utelukket, da det i realiteten ville si å kansellere resten av toktet.

Løsningen ble å anmode 333 Skvadronen på Andøya om å fly de nødvendige delene ut til fartøyets posisjon midt i Atlanterhavet vest av Irland (N 51o 32’, W 30 o 59’). Etter en del forberedelser ble positiv beslutning fattet og oppdraget gjennomført 21. juli.

Orionfly_1_180.jpg

Flyet nærmer seg 'G.O.Sars'. (Foto: Thomas de Lange Wenneck)

Presis klokken 13.30 kom det grå Orion-flyet inn i lav høyde over FF ’G.O.Sars’ og gjennomførte et perfekt dropp av utstyret. Heldigvis var været ypperlig, med sol og lett bris. Dagen før var det sterk kuling og høy sjø, som ville vært umulige forhold for å slike operasjoner. I løpet av seks runder rundt fartøyet ble til sammen seks røde plastsylindre med forsvarlig pakket utstyr droppet i havet og plukket opp av matrosene i mann-over-bord-båten. Treffsikkerheten var upåklagelig, og hele oppdraget var unnagjort på rundt tre kvarter. På FF ’G.O.Sars’ skapte operasjonen naturlig begeistring blant det internasjonale mannskapet, og trolig ble det tatt hundrevis av bilder av hendelsen. Etter en siste hilsningsrunde forsvant flyet like fort som det kom og satte kursen hjem igjen til Andøya.

Flyslipp_180.jpg

Med sikker presisjon slippes sylindrene ut av flyet en etter en. (Foto: 333 Skvadron)

Luftforsvarets 333 Skvadrons assistanse var uvurdelig og betyr at FF ’G.O.Sars’ vil kunne fortsette arbeidet med ROV Bathysaurus etter at reparasjonene er utført. ROV-operatørene er allerede i sving med reparasjonsarbeidet. Det internasjonale mannskapet var både imponert og takknemlig over denne resolutte måten å løse problemet på. Havforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen som toktansvarlige er tilsvarende fornøyd med godt utført samarbeid på tvers av statlige etatsgrenser.

Kontaktpersoner

Odd Aksel Bergstad
905 39 902